Moje Baby

• Gadu-Gadu
  • Blogger
  • MySpace

Szczupaki biorą na duże przynęty sztuczne – to sekret powszechnie znany. Na pewno również szczupaki preferują duże przynęty naturalne. Lecz czy zawsze ? Nie, nie zawsze. W wielu przypadkach szczupaki mogą brać jak szalone na małe przynęty. Jedną z nich jest Baby Fatso.

Dlaczego ktoś miałby używać małych przynęt na wielkie szczupaki gdy mamy na nie duże przynęty, wielokrotnie sprawdzone jako najlepsze z najlepszych. Wystarczy choćby wymienić Fatso – doskonałą przynętę której wiele drapieżników, a szczególnie szczupaków nie może się oprzeć. Na tą dużą, nieporęczną przynętę złowiono wiele szczupaków powyżej jednego metra długości, jak również wiele sumów, kolosalnych sandaczy oraz wiele okazów sportowych ryb morskich. Jedną z przyczyn zamiany tej przynęty na mniejszą jest jej masa. Całodzienne łowienie nią jest bardzo męczące. Pamiętajmy że Fatso waży blisko 100 gram. Rzuć nim osiemset razy w ciągu dnia a następnego dnia jesteś wykończony! Mniejsza wersja Fatso waży znacznie mniej ale posiada taką samą akcję i ku mojemu zaskoczeniu również łowi wiele ryb. I bez obaw, wersja Baby nie łowi wyłącznie szczupaczych dzieci. Moja dziewczyna Moniek zaczęła łowić na Baby Fatso tej wiosny. Może ona z powodzeniem bez zmęczenia łowić cały dzień na tą lekką przynętę. Muszę przyznać że przyjemnie łowi się nią również facetom. Ze względu na to iż można “odchudzić” zestaw i dzięki temu mieć więcej przyjemności z holu i mówię Wam, ta przynęta łowi wielkie ryby!

Czy mężczyzna może się czegoś na rybach nauczyć od kobiety ? Tak, ciężko to przyznać, lecz możemy się czegoś nauczyć. My mamy zwyczaj jerkować agresywnie. Mocne pociągnięcia wędziskiem, szybkie podciąganie, znacie to. Oto stoi obok Was kobieta i zwija sobie powoli Baby Fatso. Oczywiście musicie jej powiedzieć że wszystko robi źle. To jest jerkbait, głupiutka! Lecz zanim zdążycie wyjaśnić jak należy łowić na Baby Fatso, wchłania je wielki wir i wkrótce dziewczyna prowadzi wielkim szczupakiem, sporo ponad 10 kilo. I to nie koniec. Ona po prostu łowi i łowi te duże ryby. Próbujesz więc łowić podobnie do niej. Cholera, jak to trudno nie jerkować a jedynie zwijać. Uwierzcie mi, Baby Fatso jest świetne do jerkowania i szczupaki fantastycznie reagują na nie gdy nim jerkujemy, jednakże użyte jak zwyczajny wobler przynęta ta zostawia w tyle wiele innych. Co więc zrobić aby uzyskać jak najlepsze wyniki w połowach na tą przynętę? Przede wszystkim nie łowić nią zbyt agresywnie. Małe rybki po prostu nie poruszają się agresywnie! Łowiliśmy na Baby Fatso w Irlandii. Najpierw łowiłem z Frankiem Jonkerem na Lough Sheelin. Wyniki na tą przynętę były zdumiewające! Inni wędkarze na jeziorze informowali nas że szczupaki reagują bardzo nieśmiało na ich przynęty. Nastawieni nieco sceptycznie łowiliśmy na Jacka18 i Baby Fatso. Oczywiście złowiliśmy szczupaki i na Jacka, ale Baby okazało się najlepszą przynętą w tej sytuacji. Łowiliśmy i wśród roślin i na otwartej wodzie, jednakże niezależnie od miejsca szczupaki wprost nie mogły się oprzeć tej małej przynęcie. Następnie z Moniek łowiliśmy w Lough Corrib. Doskonała woda szczupakowa lecz na nieszczęście ostro przełowiona sieciami przez rybaków ciągle myślących że szczupaki niszczą im pogłowie pstrąga.

Tak czy inaczej, łowiliśmy szczupaki z irlandzkiej łodzi. Wykonywaliśmy przepiękne dryfy ponad różnymi strukturami dna, głębiami i łanami szczupaczego zielska. Nie upłynęła nawet godzina do chwili gdy Moniek złowiła swojego pierwszego ponad metrowej długości szczupaka. Oczywiście ściągała ona Baby Fatso w tradycyjny spiningowy sposób. Cóż było robić, zacząłem łowić podobnie, dodając jednak do tego od czasu do czasu drobniutkie podszarpywania. Po prostu nie mogłem się powstrzymać od podszarpywania. Złowiliśmy tego dnia dziewięć szczupaków. Większość z nich miała blisko lub ponad 90 centymetrów a trzy z nich miały ponad metr. Przekonaliśmy naszego przewodnika że nasze przynęty działają!

Trolling z Baby Fatso okazał się również zabójczo skuteczny! Nasi przyjaciele, Frank Jonker i Arjan Butter pierwsi zaczęli używać Baby do tej metody z doskonałymi wynikami. Mieli dni z kilkoma szczupakami powyżej metra, aż 118 cm – wszystkie złowione na Baby Fatso. Moim zdaniem trolling z tą przynętą wymaga finezji. Chodzi głównie o żyłkę i przypony. Ze względu na to iż Baby jest małą przynętą, mocny, gruby lub ciężki przypon może zaburzyć jej naturalną akcję. Odchudź przypon! Cienka plecionka tytanowa może tu okazać się doskonała. Nie stosuj potężnych wędzisk. Baby Fatso nie waży tak wiele i nie stawia tak wielkiego oporu pod wodą. Nawet najlżejsze zainteresowanie się szczupaka przynętą powinno być wyczuwalne na wędzisku aby móc zareagować. Ze względu na użycie lekkiego wędziska upewnij się iż kotwice pod brzuchem Baby Fatso są naprawdę ostre – wtedy również i Ty złowisz te wielkie sztuki na małą przynętę.